Over Ons

UseDem is geboren uit de toenemende noodzaak om de afvalproblematiek van de denimindustrie aan te pakken. Met de voortdurende groei van de denimmarkt en de constante productie van nieuwe denim, neemt ook de hoeveelheid denimafval toe – van overtollige voorraden tot post-productieafval. UseDem transformeert dit denimafval tot premium producten.

Oprichtster & designer

Xenia Sidorenko, de grondlegster van UseDem, begon het project na vele jaren in de jeansindustrie te hebben gewerkt. De overweldigende verspilling en bergen afval die ze daar zag, inspireerden haar om actie te ondernemen. Met een diepgewortelde overtuiging dat zelfs kleine ondernemingen een groot verschil kunnen maken, ging ze aan de slag met het upcyclen van denim. Met steun uit de industrie en haar opgebouwde netwerk begon ze hoogwaardige producten te ontwerpen van resten jeansstof.

Xenia Sidorenko

Notebooks

UseDem Nederland

UseDem wordt in Nederland geleid door Dorine Veerman en Ghislaine Artim, twee bevlogen vrouwen met een passie voor duurzaamheid en kwaliteit.

Na jaren in de mode-industrie te hebben gewerkt, ontdekte Dorine de unieke mogelijkheid om UseDem in 2019 in Nederland op kleine schaal te introduceren. Als Sustainability & Productie expert was ze enthousiast over de mogelijkheden die UseDem bood. In 2024 breekt een nieuw hoofdstuk aan wanneer Ghislaine Artim, voormalig Commercial Marketing Director van G-Star en ex-Kipling, zich bij het team voegt.

Samen streven ze naar een nieuwe definitie van luxe en duurzaamheid, waarbij ethiek, verantwoordelijkheid en kwaliteit hand in hand gaan.

“Wij geloven dat ‘goed doen’ luxe niet ondermijnt, maar juist versterkt.”

Met hun visie “The New Denim Luxury” streven ze naar een herdefinitie van luxe in de moderne wereld. Voor hen gaat het niet alleen om exclusieve materialen en esthetische schoonheid, maar ook om ethiek, duurzaamheid en een diepgaand gevoel van betrokkenheid. Ze willen een nieuwe norm stellen in de mode-industrie, waar luxe hand in hand gaat met verantwoordelijkheid. Elk product vertegenwoordigt niet alleen een hoogwaardige,  tijdloze stijl, maar ook bewuste keuzes en een positieve impact op de wereld. Dat is The New Denim Luxury.

Dorine Veerman

Dorine Veerman

Ghislaine Artim

Ghislaine Artim